Zdielaj
KOSTOL RADÔSTKA

KOSTOL RADÔSTKA

KOSTOL RADÔSTKA

Priestorová drevená novostavba využíva pôvodné remeselné zručností domácich majstrov, ktorí boli spolutvorcami interiéru.

Odvážna veľkorozmerná konštrukcia vytvorila „gotický“ sakrálny priestor.

Sacrum pomáhali architektom úspešne vytvoriť renomovaní sochári a výtvarníci:

  • drevené sochy - Marcin Rząsa
  • oltár -Krzysztof Kokoryn
  • obetný stôl z carrarského mramoru - Bohuš Kubinský
  • vitráže - Monika Kubinská


Začiatkom 90-tych rokov, v čase boomu výstavby tzv. moderných kostolov, architekti a priatelia Ivan Jarina  a Ladislav Mirt vyhrali súťaž na projekt stavby rímskokatolíckeho kostola v Radôstke. Podmienkou bolo maximálne využitie schopnosti miestnych remeselníkov a urbárneho dreva. So starostom obce architekti vybrali miesto oproti obecnému hostincu vysoko na kopci, kde sú najkrajšie výhľady na krajinu a z krajiny na vznikajúci kostol.

Strmé schodisko slúžilo ako stabilizácia svahu. Keďže sa jednalo o náročnú priestorovú konštrukciu architekti museli vytvoriť model v M 1:50, aby stavebný dozor mohol podľa neho organizovať stavbu, ktorá bola realizovaná svojpomocne. Centrálny priestor s šesťuholníkovým vzperadlom  je orientovaný na tabuľový oltár sv. Svorada a Beňadika, ktorý pomestí okolo 700 osôb. Statiku navrhol Ján Dolinaj pod odborným dohľadom inžiniera Maroša Kohana. Pri tvorbe interiéru architekt Jarina pozval do tímu výtvarníkov, ktorých poznal z Paríža a Bratislavy.

Na konzultačných stretnutiach výtvarníci radí vysvetľovali Radoščanom metaforické významy umenia, ktoré pripravovali pre ich kostol. Obyvatelia Radôstky súhlasili dokonca  so sfinancovaním kararského mramoru na obetný stôl,  z ktorého Bohuš Kubinský vyčaril plamene evanjelií štyroch apoštolov. Z bronzu odlial sochu Ježiša a jeho žena Monika pripravila všetky vitráže v kostole s dominantným modrým kryštálom predstavujúcim čistotu Panny Márie.

Dynamiku tohto priestoru tvorí napätie výrazových prostriedkov medzi abstraktným umením bratislavských tvorcov a drevenými sochami s jemnou oltárnou maľbou poľských výtvarníkov (Marcina Rząsu a Krzysztofa Kokoryna), ktorí vytvorili tabule oltára, sochu Madony a pútnikov. Prichádzali zo Zakopaného na bicykloch, spávali vo voňavej kostolnej veži budení zvonmi po náročných konzultáciách v krčme, kde sa Marcin Rząsa  sťažoval miestnym chlapom, že jeho socha Panny Márie napriek snahe stále vyzerá ako Jánošík. Našťastie v tom čase sa architektovi narodila krásna dcéra a poradil sochárovi, že nech skúsi dať Panne Márií oči ďalej od seba.

Mladí architekti a umelci, ktorí dnes sú významnými tvorcami tak na Slovensku ako aj v zahraničí vytvorili svoje umelecké prvotiny pre kostol v Radôstke, ktorý vďaka tej tvorivej súhre má dnes nevyčísliteľnú hodnotu.

Kostol vysvätil kardinál Chryzostom Korec v roku 1998. Stavbu si postavila obec zo svojich finančných prostriedkov.

Ivan Jarina: Som presvedčený, že chrám je vrcholným dielom pokiaľ uspokojuje dušu človeka v túžbe po Bohu.

 

 

  • Rok : 1998
  • Mesto : RADÔSTKA
  • Investor : Obec Radôstka
  • Spolupráca : Ing. arch. Ladislav Mirt, Ing. Marián Kohan, statika Ing. Ján Dolinaj